Har dit kæledyr allergi?

En overreaktion på omgivelser

Allergi er en overreaktion på nogle stoffer som findes i omgivelserne. Hos mennesker viser dette sig oftest som nysen og tilstoppet næse, f.eks. høfeber. Symptomerne hos vores kæledyr er anderledes.

De celler der er ansvarlige for denne overreaktion findes primært  i huden, derfor er symptomerne hos vores hunde og katte hudproblemer. Kløe, misfarvning, irriteret og rød hud samt i fremskredne tilfælde hudbetændelse kan alle være tegn på en underliggende allergi.

Kløe i ansigt, poter, ører, lyske og armhuler leder dyrlægens opmærksomhed hen imod allergi.

Hvad kan mit kæledyr være allergisk overfor?

Stort set alt, oftest er der dog tale om inhalationsallergener såsom husstøvmider eller græspollen. Dyr kan også være allergiske overfor visse former for fødemidler. I sjældne tilfælde har hunden kontaktallergi, f.eks. overfor sit halsbånd eller madskål.
Nikkelallergi hos mennesker er en tilsvarende kontakt allergi.

Hvordan finder man årsagen?

Årsagen til allergi er mangfoldig og det kan være som at lede efter den berømte nål i en høstak.
Oftest starter man med udelukkelsesmetoden og skifter hunden over på et allergivenligt foder. Tilsætning af olie til foderet samt vask med specialshampoo kan også dæmpe symptomerne.
Dette er ikke altid nok og man må i gang med yderligere undersøgelser. Alt efter symptomerne kan man udtage vævsprøver (biopsi) og blodprøver for at indkredse årsagen. På baggrund af dette kan der f.eks. udvikles en allergivaccine eller en mere målrettet behandling.

Kan man vaccinere mod allergi?

Ja, det er muligt at udvikle en vaccine mod de ting som hunden/katten ikke kan tåle. Dette kræver en blodprøve der udtages hos dyrlægen og sendes til analyse.
Den årlige vaccination beskytter ikke mod allergi.

Hvordan skal mit kæledyr behandles?

Der er ikke én allergipatient der er ens og behandlingen varierer meget. Nogle kæledyr responderer godt på foderskift og vask, mens andre må hele "møllen" igennem. Allergi er en alvorlig lidelse der bør undersøges grundigt for derved at opnå det bedste behandlingsresultat.