Når hunden hoster

"næsevaccine"mod kennelhoste

Jeg tror, han har fået noget galt i halsen" siger den bekymrede hundeejer, der har været vågen det halve af natten med en hostende og harkende hund, som nu også har kastet en portion slim og skum op på gulvet.

Den generende hoste kunne også godt lyde sådan, men i dette og mange andre tilfælde er der tale om en infektion i hals og bronkier med en virus og en bakterie i kombination. Lidelsen kaldes kennelhoste, fordi man særligt møder problemet, hvor mange hunde er samlet. Det kan være i kenneler, på hundepensioner, træningspladser og udstillinger.

Kennelhoste

Kennelhoste er meget smitsom, da den smitter via små luftbårne dråber, og hundene ikke behøver være i direkte kontakt med hinanden. I nogle tilfælde lider hunden ¨kun¨af den generende hoste og halsirritation, mens andre tilfælde også kan byde på nysen og større eller mindre mængder af snot.

Kennelhoste kan skyldes flere forskellige bakterier og vira, men langt de fleste tilfælde består af bakterien¨Bordetella Bronchiseptica¨ i kombination med en influenzavirus: ¨hundens parainfluenza¨. Mange tilfælde af kennelhoste er selvbegrænsende, dvs. hunden blot skal have ro for at komme sig, men i nogle tilfælde kræver dyrlægebehandling.

Da hunden kan nyse eller hoste af mange årsager, som f.eks. hjerte-lungeorm, hjerteproblemer, fremmedelegemer osv., bør man altid kontakte sin dyrlæge for at få stillet en diagnose og lavet en behandlingsplan.

Ny type vaccine

Hidtil har man kun været i stand til at vaccinere med en influenzavaccine som injektion. Vaccinen har dog ikke dækket mod bakterieinfektion, og mange frustrerede hundeejere har oplevet hunden hoste sig igennemen omgang kennelhoste på trods af vaccination. I mange tilfælde er infektionen dog sandsynligvis forløbet lettere og mere kortvarigt, end hvis hunden ikke var vaccineret.

Nu er det dog blevet muligt at vaccinerer hunden mod både bakterien B. bronchiseptica og hundens parainfluenza med en - i Danmark - helt ny vaccine.

Vaccinen er en overfladevaccine, som gives i næsen, ved at der dryppes en lille mængde vaccine i hundens ene næsebor. Fordelen ved denne type vaccine er, at hundens immunforsvar reagerer ved at danne antistoffer mod smitten helt ude i næsehulens slimhinde lige netop dér, hvor smitstoffet optages.

Ud over at beskytte den vaccinerede hund mod kennelhoste, vil vaccinen også nedsætte mængden af smitstof, der udskilles til omgivelserne ved en evt. smitte. På steder hvor mange hunde samles som f.eks. hundepensioner, vil vaccination af alle hunde mod kennelhoste nedsætte risikoen for at sende en hostende hund hjem til familien, når den kommer fra ferie.

Hurtig beskyttelse mod bakterier

Beskyttelsen mod bakterien B. bronchiseptica er allerede opbygget 72 timer efter vaccination, mens man må vente 3 uger på fuld beskyttelse mod parainfluenza, hvis hunden ikke er vaccineret mod den før.

Vaccinen beskytter hunden mod kennelhoste forårsaget af parainfluenza og B. bronchiseptica i et år efter vaccination.

Kontakt os for en snak om vaccination og hvorvidt din hund har behov for ekstra beskyttelse mod kennelhoste. Særligt, hvis din hund skal i hundepension, på udstilling eller færdes andre steder, hvor der er mange hunde.

Forebyggende sundhed til dit kæledyr Abonner på tryghed til din bedste ven