Sterilisation af hunkatte

Ved en sterilisation fjerner dyrlægen hunkattens æggestokke og det betyder, at hunkatten ikke kommer i løbetid og at den ikke kan få killinger. Derudover forhindrer sterilisation sygdomme som livmoderbetændelse og mindsker risikoen for kræft i mælkekirtlerne markant. Sterilisation nedsætter også risikoen for de smitsomme og dødelige sygdomme FIV (katte-AIDS) og FeLV (smitsom katteleukæmi). Disse sygdomme overføres bla. via bidsår. Neutraliserede katte kommer sjældnere end intakte (ikke neutraliserede) katte i slagsmål.

P-piller er en hormonbehandling som forhindrer hunkatten i at komme i løbetid og dermed også i at få killinger. P-piller er receptpligtig medicin og kan først udleveres, når dyrlægen har undersøgt hunkatten og konstateret at den er rask.P-piller skal gives en gang om ugen på en fast ugedag, og det er vigtigt at overholde dette omhyggeligt. Vi fraråder kraftigt brugen af p-piller da der er mange alvorlige bivirkninger ved at bruge dem. Risikoen for at katten kan udvikle livmoderbetændelse øges drastisk.

Da en sådan livmoderbetændelse er hormonelt betinget, er fjernelse af livmoderen den eneste løsningog det er en større og langt mere risikabel operation end en standard sterilisation, da katten er meget syg af lidelsen. Uden operationen dør katten. Brystkræft (kræft i mælkekirtlerne) er en anden og meget alvorlig bivirkning. Denne kræfttype er ofte meget aggressiv og spreder sig hurtigt til andre vitale organer. Man kan vælge at lade dyrlægen fjerne kræftknuderne ved en operation, men dette er også et stort indgreb som en sterilisation i langt de fleste tilfælde ville have skånet den for.

P-piller er i det lange løb dyrere end sterilisation og mange synes det er besværligt at overholde doserings-tidspunktet da katte som har mulighed for at komme ud, kan finde på at blive væk i flere dage ad gangen. Er katten blevet parret og dernæst får p-piller, kan det resultere i livmoderbetændelse, dødfødte og/eller vanskabte killinger og fødselsbesvær.Man kan bruge p-piller i en periode, hvis man ved at man senere vil have killinger og dernæst lade sin hunkat sterilisere. Hvorfor så overhovedet bruge p-piller? Mange ejere er meget generet af hunkattens løbetider, da hun markant ændrer adfærd og klager højlydt for at tiltrække intakte (ikke kastrerede hankatte) som ofte holder vagt udenfor og kommer i slagsmål.

Hvorfor vælge sterilisation?

Udover de mange helbredsmæssige fordele er en meget stor og vigtig årsag: hvert år havner tusindvis af katte på landets internater som uønskede eller herreløse katte, som ingen tager sig. Mange synes at kattens selvstændige væsen retfærdiggør at lade dem passe sig selv, selv sørge for mad og avle, men sandheden er, at det er vores tamkatte og vores samfund slet ikke indrettet til. Der findes i virkeligheden meget få reelle vildkatte i Danmark, resten er af den ene eller anden årsag herreløse og har behov for at blive taget hånd om. Ved at lade sin kat være intakt og lade den avle, er man medvirkende til at bringe flere herreløse katte ind i verden. Desuden kan de før omtalte smitsomme og dødelige sygdomme FIV (katte-AIDS) og FeLV (smitsom katteleukæmi) florere og vokse sig til et stort problem.

Hvad skal man være opmærksom på ved steriliserede katte?

Stofskiftet kan ændre sig en smule ved sterilisation og det er vigtigt at være opmærksom på at hunkatten ikke bliver for tyk, men dette løses let ved at administrere foderet anderledes evt. anvende et kalorielet foder. Det er vigtigt at forebygge overvægt da denne kan resultere i alvorlige sundhedsmæssige problemer for katten.

Løbetider, hvor tit?

En hunkat kan komme i løbetid ca. hver tredje uge, medmindre hun bliver parret. Hun kan få tre kuld killinger om året. I løbet af et liv kan hun føde ca. 100 killinger.

Hvornår kan katten steriliseres?

Katten bør steriliseres inden den kommer i sin første løbetid. Vi anbefaler at man lader sin kat vaccinere første gang ved 12-ugers alderen og næste gang den skal vaccineres ved 16 uger, kan man passende få den steriliseret og øremærket ved samme lejlighed.

Læs mere om FIV (katte-AIDS) og FeLV (smitsom katteleukæmi) under fanen "artikler"på vores hjemmeside.

Forebyggende sundhed til dit kæledyr Abonner på tryghed til din bedste ven