sterilisation/kastration af hund

Sterilisation/Kastration af hund

Allerede når man får sin hundehvalp, bør man begynde at tage stilling til, om man vil have sin hund neutraliseret. Hos os anbefaler vi, at man får gjort det inden hunden bliver kønsmoden. Hvornår kønsmodningen indtræder kan variere meget fra race til race, men generelt er 5 måneders alderen et godt tidspunkt at gøre det på.
For hunden er det enormt frustrerende ikke at kunne få afløb for sexuelle drifter og ofte begynder de at strejfe og udvise anden uønsket adfærd når kønsmodningen indtræder. Har en hund først tillært sig at strejfe mindskes chancen for at neutralisation afhjælper problemet idet, det så er blevet en vane, der er uafhængig af sexualdriften. Det kan sammenlignes med en ryger som stopper, men stadigvæk har lyst til at ryge, flere år efter afhængigheden af nikotin er væk.
Nogle hundeejere spørger om man evt. kan bruge p-sprøjter til hundyr. Brugen af disse fraråder vi, da det medfører en voldsomt forøget risiko for kræft og livmoderbetændelse. Desuden er det dyrere hen over en hunds livstid at benytte p-sprøjter, specielt når hundene i langt de fleste tilfælde så vil udvikle livmoderbetændelse og/eller brystkræft og således skal igennem et endnu mere omfattende indgreb, end hvis de ikke har fået p-sprøjter.

Fordele:

Sterilisation: Risikoen for falsk drægtighed, løbetid, blødning og uønsket parring fjernes. Der er mindre tendens til at strejfe.
Sundhed: inden 1. løbetid: 0,5% udvikler brystkræft, hvoraf ca. 50% er ondartet.
Mellem 1. og anden løbetid: 8% udvikler brystkræft.
Efter 2. løbetid: 26% udvikler brystkræft, sterilisation ændrer ikke på risikoen.
Livmoderbetændelse: Risiko fjernes helt ved sterilisation, hvorimod 66% af intakte tæver over 9 år udvikler en livmoderbetændelse.
Kastration: Adfærdsmæssige fordele: Mindre tendens til at strejfe, bliver mere rolig og kan bedre koncentrere sig om ting, mindre tendens til at ville parre ejers ben, kan bedre omgås andre hanhunde mv.
Forhudsbetændelse fjernes næsten altid ved kastration.
Risiko for testikelkræft fjernes.
Risiko for prostata-problemer (blærehalskirtlen) reduceres væsentligt.

Ulemper:

Sterilisation: Ændret størrelse (bliver ca. 10% højere end intakte hunde) ved sterilisation førend dyret er udvokset.
Sjældent ses inkontinens, større risiko hvis sterilisering sker inden 1. løbetid, end efter 1. løbetid. Lidelsen kan i langt de fleste tilfælde behandles medicinsk
Hårlag kan blive mere kruset/stridt hos racer med lang pels.
Sværere at styre fodringen for mange ejere.
Kastration: Ændret størrelse (bliver ca. 10% større end intakte) ved sterilisation førend dyret er udvokset.
Sværere at styre fodringen.
Hårlag kan blive mere kruset/stridt hos racer med lang pels.

Sådan foregår neutralisationen:

Forud for en operationen skal hunden være fastet fra midnat (men må gerne have vand til rådighed). Når hunden kommer ind til os om morgenen, laver vi et sundhedstjek og sikrer os at hunden ikke er i løbetid. Derefter giver vi en beroligende sprøjte, så hunden slapper af, og vi barberer et forben, så vi kan tage en blodprøve forud for bedøvelsen. Dette er for at undersøge om organerne kan tåle bedøvelsen og indgrebet. Derefter bedøves hunden og operationsområdet barberes og desinficeres.
Hos tæven fjernes normalt kun æggestokkene, da det giver samme effekt som også at fjerne livmoderen, men er et mindre indgreb for hunden. Kun hvis der er forandringer i livmoderen fjernes denne også. Efter operationen får hunden en krave på som samt smertestillende medicin. Hunden vågner op i rolige omgivelser efter operationen og er klar til at komme hjem om eftermiddagen samme dag. 10 dage efter operationen kontrollerer vi såret og fjerner stingene.

Abonner på forebyggende pleje og sundhed Don't worry - Be happy with AniPlan®