Paradentose hos hunde

Efter mere end 15 års efteruddannelse indenfor området: Tand- og mundhulesdygdomme hos hund, kat og gnavere, modtager jeg nu henviste patienter fra en lang række klinikker og dyrehospitaler over hele landet.
De behandlinger jeg tilbyder strækker sig fra tandrensninger og paradentosebehandling, over rodbehandlinger og tandreguleringer til komplicerede operationer, f.eks. fjernelse af kræftsvulster i mundhule og svælg.

En af de hyppigste lidelser hos hunde er netop tandsten og paradentose, idet både danske og udenlandske undersøgelser viser at op imod 80% af alle hunde har brug for omgående dyrlægebehandling på netop dette område.

Hvorfor går det så galt?

Det er der flere grunde til, men de væsentligste 3 er:

Hvad sker der når en hund får paradentose?

Paradentose er en betændelsestilstand i det væv(tandkød og knogler) som omgiver tanden. Al paradentose starter med gingivitis(tandkødsbetændelse) forårsaget af belægninger på tænderne(plak).
Gingivitis kan helbredes, hvis tænderne renses og man påbegynder daglig tandbørstning.
Men hvis betændelsen først har bredt sig ned omkring tandens rod og i kæbeknoglen, og er blevet til paradentose, kan man kun standse udviklingen, og dernæst forhindre at det bliver værre. Dette kræver en grundig tandrensning og evt. en udvidet paradentosebehandling, som kunne bestå i, at der efter tandrensningen placeres et specielt antibiotikapræparat i de op til 1 cm. dybe tandkødslommer, som paradentosen har skabt. Betændelsestilstanden stoppes herved effektivt, men den vil hurtigt starte ígen, hvis ikke dyrets ejer starter på tandbørstning eller anden form for renholdelse af hundens tænder, f.eks. at tænderne dagligt påføres/gnides med klorhexidinopløsning. Mange hunde tolererer denne behandling meget bedre de tolererer tandbørstning.
Men det sikreste er, at man allerede mens hunden er hvalp, lærer den at få børstet tænder eller at få udført den omtalte klorhexidinbehandling dagligt. Det tager ikke mere end ca. 30 sekunder at  at gøre, og vis hunden lever i ca. 10 år, svarer det til at man samlet, i løbet af hundens levetid, bruger ca. 30 timer på dette.

Nogle hunde udvikler på trods af daglig, forebyggende behandling alligevel belægninger og paradentose, idet hundens eget immunforsvar kan være svækket af forskellige årsager, og det kan ligeledes på lang sigt udvikle sig til paradentose.
Alt dette vil dyrlægen under det årlige sundhedseftersyn holde øje med, og i givet fald anbefale tandrensning efter behov. En tandrensning foregår altid mens hunden er under fuld narkose, da det ellers er umuligt at gøre ordenligt.
Viser det sig så  at hunden har behov for udvidet behandling, eller der skal trækkes tænder ud fordi de pga. udtalt paradentose sidder løse, vil dyrlægen enten gøre dette med det samme, eller henvise hunden til en dyrlæge med speciel uddannelse og kunnen inden for dette område.
Så kort fortalt: Paredentose kan behandles, men ingen behandling kan stå alene, og bør altid følges op af daglig, forebyggende behandling i form af tandbørstning eller behandling med klorhexidin mundrens

1. Hundenes foder er tilberedt og kræver ikke nogen videre "tyggebehandling" af hundene inden det kan ædes.
2. Hundene bliver ældre og ældre. Det er i dag ikke usædvanligt at møde selv større hunde med en alder på 13-15 år og sidst, men ikke mindst
3. En udtalt mangel på mundhygiejne i form af daglig tandbørstning, eller anden form for renholdelse af hundenes tænder, udført af hundens ejer.

Artikel af: dyrlæge Alfred Mølgaard

Forebyggende sundhed til dit kæledyr Abonner på tryghed til din bedste ven